xpictianoc xpictianoc
115
BLOG

"Summorum Pontificum" rok po...

xpictianoc xpictianoc Polityka Obserwuj notkę 0
Rok temu, 14 września w święto podwyższenia Krzyża weszło w życie papieskie Motu proprio "Summorum Pontificum". Środowiska tradycji katolickiej, tak długo i mozolnie walczące o docenienie "starej" mszy zostały publicznie wynagrodzone ogłoszeniem indultu generalnego. Czy "uwolnienie" mszy Piusa V zmieniło obraz Kościoła?

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że po niemal 40 latach rugowania z życia Kościoła mszy "trydenckiej" tylko niepoprawni optymiści mogli wierzyć, że już po roku rany te zostaną uleczone. Cóż znaczy rok w perspektywie wieków?
Jednakże, nie można nie zauważyć pozytywnych zmian. Przede wszystkim zaczęło się mówić o mszy w klasycznym rycie rzymskim. Dziś, terminy jak "msza trydencka" , "msza wszechczasów" nie są tajemniczo brzmiącymi hasłami, coraz więcej wiernych dowiaduje się o istnieniu "nadzwyczajnego rytu rzymskiego".
Motu proprio, połączone z papieskimi reformami sprawowania liturgii, jak ustawienie świec, krucifiks na ołtarzu, spoób przyjmowania przez wiernych Komunii św, czy używanie szat liturgicznych sugeruje, że to nie koniec przywracania utraconego dziedzictwa.
Cieszy coraz większa liczba świątyń w których wierni gromadzą się na liturgii sprawowanej według mszału Jana XXIII. Cieszy także stosunek młodych księży do liturgii "trydenckiej".
Wspominając pierwszą rocznicę wejścia w życie indultu generalnego, pragnę także prosić wszystkich sympatyków Tradycji katolickiej o wsparcie modlitewne, aby i w dekanacie radzymińskim udało się zorganizować mszę w "nadzwyczajnym rycie rzymskim". Optymizm rodzi podejście młodych księży wikarych ( odprawiających regularnie NOM po łacinie) dla mszy "trydenckiej". Z jednej strony obawa czy "poradzę sobie" a z drugiej niewątpliwe pragnienie aby poprzez celebrację ofiary mszy św. wg. mszały z 1962 włączyć się w kosmiczne misterium, nieustannego "Gloria in excelsis Deo" . Aby Duch Święty wspomagał w budowaniu tego dzieła, bo" jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą". (Ps 127:1)
xpictianoc
O mnie xpictianoc

Modlitwa Świętego Tomasza z AkwinuPanie, Ty wiesz lepiej, aniżeli ja sam, że się starzeję i pewnego dnia będę stary. Zachowaj mnie od zgubnego nawyku mniemania, że muszę coś powiedzieć na każdy temat i przy każdej okazji. Odbierz mi chęć prostowania każdemu jego ścieżek. Uczyń mnie poważnym, lecz nie ponurym. Uczynnym, lecz nienarzucającym się. Szkoda mi nie spożytkować wielkich zasobów mądrości, jakie posiadam, ale Ty, Panie, wiesz, że chciałbym zachować do końca paru przyjaciół. Wyzwól mój umysł od niekończącego się brnięcia w szczegóły i dodaj mi skrzydeł, bym w lot przechodził do rzeczy. Zamknij mi usta w przedmiocie mych niedomagań i cierpień w miarę, jak ich przybywa, a chęć ich wyliczania staje się z upływem lat coraz większa. Nie proszę o łaskę rozkoszowania się opowieściami o cudzych cierpieniach, ale daj mi cierpliwość wysłuchania ich. Nie śmiem Cię prosić o lepszą pamięć, ale proszę o większą pokorę i mniej niezachwianą pewność, gdy moje wspomnienia wydają się sprzeczne z cudzymi. Użycz mi chwalebnego poczucia, że czasem mogę się mylić. Zachowaj mnie miłym dla ludzi, choć z niektórymi z nich doprawdy trudno wytrzymać. Nie chcę być świętym, ale zgryźliwi starcy to jeden ze szczytów osiągnięć szatana. Daj mi zdolność dostrzegania dobrych rzeczy w nieoczekiwanych miejscach i niespodziewanych zalet w ludziach. Daj mi, Panie, łaskę mówienia im o tym...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka